Wrocławski magistrat chce zwiększyć przepustowość trasy na Klecinę jeszcze przed jej gruntowną modernizacją. MPK otworzyło oferty złożone przez potencjalnych wykonawców mijanki tramwajowej. Jedna z nich mieści się w budżecie.
Do tej pory założenie było takie, żeby jeszcze
przed wakacjami wybrać wykonawcę mijanki na ul. Przyjaźni przy przystanku “Sąsiedzka”. Póki co jest ono realizowane, bo do końca czerwca pozostało 1,5 miesiąca, a właśnie otwarte zostały przetargowe oferty.
Tramwaj na Klecinę. W budżecie blisko 6 mln zł na mijankę
Biorąc pod uwagę całość inwestycji tej inwestycji, można powiedzieć, że jest realizowana etapami. Pierwszy z nich to wspomniana mijanka, która zostanie zbudowana na ul. Przyjaźni pomiędzy ulicami Sąsiedzką a Braterską. Dzięki temu będzie można kierować tutaj dodatkową linię lub zwiększyć częstotliwość obecnych.
Wybrany wykonawca będzie miał blisko pół roku (168 dni) na przeprowadzenie prac budowlanych, które nie mogą rozpocząć się wcześniej niż pod koniec maja. Budowa torowiska i nasadzenia drzew wraz z odbiorami miałyby zakończyć w połowie listopada tego roku.
Wyświetl większą mapę
Oferty potencjalnych wykonawców zostały otwarte jeszcze pod koniec kwietnia. Trzy firmy są zainteresowane wykonaniem potrzebnej infrastruktury torowej.
- Zakład Sieci i Zasilania Sp. z o.o. z Wrocławia: 4,83 mln zł,
- GM Roads Polska Sp. z o.o. z Oleśnicy: 6,68 mln zł,
- Laubres Sp. z o.o. z Wrocławia: 6,83 mln zł.
MPK Wrocław przeznaczyło na to zamówienie 5,96 mln zł. Oznacza to, że ostateczne rozstrzygnięcie nastąpi prędzej niż później, bowiem jednak z ofert mieści się w założonym budżecie. Jeżeli nie będzie odwołań, to za kilka tygodni będzie można podpisać umowę.
Jakie założenia dla przedłużenia trasy w kierunku Karmelkowej?
Przypomnijmy: planowany przebieg torowiska na Klecinę to około 2 kilometry nowego torowiska wraz z potrzebną infrastrukturą, jak torowisko, sieć trakcyjna, odwodnienie, oświetlenia czy chodniki. Inwestycja rozpocznie się w obu wariantach od ul. Przyjaźni, która już od al. Karkonoskiej zyska dwa tory.
-
Wariant 1 (planistyczny): Przyjaźni, wzdłuż budynków nr 83, 85, 86, 87, 88, 89, przejście przez Krzycką, obok Krzycka Business Park, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka
-
Wariant 2 (społeczny): Przyjaźni, pętla Klecina, teren wzdłuż rzeki, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka
Przystanki wstępnie zaplanowano przy ulicach: Krzyckiej, Życzliwej, Dożynkowej czy w rejonie skrzyżowania Buraczanej i Stefki. Żeby ułatwić przesiadki pomiędzy tramwajami i autobusami, pętla Kupiecka będzie umożliwiała wjazd właśnie autobusów. Póki co nie jest rozważana likwidacja pętli Giełdowa. Natomiast przy nowej pętli powstanie także parking P&R.
Ważny moment w przygotowaniu drugie etapu tej inwestycji miał miejsce 4 kwietnia. Wówczas
podpisana została umowa z Dolnośląską Pracownią Projektową, która zajmie się analizą dwóch wariantów nowej trasy tramwajowej. Firma będzie miała aż dwa lata – najpóźniej do 4 kwietnia 2027 na wykonanie analizy wielokryterialnej. Do tego będzie musiała przygotować koncepcję, projekty budowlany i wykonawczy oraz uzyskać niezbędne decyzję administracyjne.